.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
۹۰ پروژه نیمه تمام ورزشی همچنان روی زمین مانده؛
سرانه ورزشی در مازندران به ازای هر نفر ۸۰ سانتی متر !
شمال نیوز " در یک دهه گذشته (۱۳۸۷-۱۳۹۷) پنج استاندار سکان مدیریت مازندران را در دست گرفته اند و هرکدام برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام وعده‌های منحصر به فردی داده اند، اگرچه اقداماتی در این راه صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد با خروجی رضایت بخشی همراه نبوده است.....
سرانه ورزشی در مازندران به ازای هر نفر ۸۰ سانتی متر !

به طور عامیانه در میان مردم این نقل و قول رایج است که وقتی فرزندی در مازندران متولد می‌شود، به طور خدادادی در یک رشته ورزشی ژن خوبدارد، اما این سرنوشت یا بهتر است بگوییم این عوامل شکل گیری اتفاقات در سرنوشت هستند که گاهی برای یکی طلایی می‌نویسند، برای یکی خاکستری، و برای یکی هم سیاه پرکلاغی.

مازندران، آبشار استعداد‌های ناب ایران

محمد علی سپانلو شاعر شعر‌های نو اعتقاد دارد "جغرافیا سبک آفریده است"، اما با اندکی تامل می‌توان گفت که جغرافیا نه تنها در سبک بلکه در خلق هویت تاثیر شگرفی داشته است، به طوریکه با در نظر گرفتن دلاوری‌های قهرمانان در همه این سال ها، می‌توان آجر‌های سازنده هویت جوان زاده شده در شمالی‌ترین استان کشور را بدین شکل ترسیم کرد: مازندرانی، مسلمان، سختی کشیده، سرزنده و باصلابت، قهرمان.

بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵، سه میلیون و دویست و هشتاد و سه هزار نفر در مساحتی حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربعی مازندران زندگی می‌کنند که وسعتی معادل ۱٫۴۶ درصد ایران است، اما تقریبا یک سوم مدال‌های کشور در میادین جهانی و المپیک به گردن جوانان این استان آویخته می‌شود.

بدون توجه به افتخار آفرینانی که در سنوات گذشته همواره نام و آبرویی برای ایران رقم زده اند، اکنون بیش از ۶۰ بازیکن مازندرانی در سطح لیگ برتر فوتبال مشغول به فعالیت هستند که در این زمینه بین استان‌های کشور بی رقیب است و نکته جالب این است که ورزشکاران استان طبق آمار اداره کل ورزش و جوانان، در سال ۱۳۹۳، ۳۳۴ مدال، در سال ۱۳۹۴، ۲۹۸ مدال، در سال ۱۳۹۵، ۴۲۰ مدال بدست آوردند و در سال ۱۳۹۶ این قهرمانان ۴۹۰ مدال بدست آوردند که این امر نشان می‌دهد جوانان شایسته مازندران بر بام قهرمانی ایران تکیه زده اند.

اما اولیه‌ترین نیاز هر ورزشکار یا به طور کلی هر فرد برای اینکه از نردبان ترقی بالا و بالاتر رود، امکانات و ابزار است که در برخی نقاط دنیا به دلایل مختلف از جمله فقیر بودن ذاتی سرزمین، استعمار، جنگ، بلایای طبیعی و ... چالش برانگیزترین مساله به شمار می‌رود.

سرانه ورزشی در مازندران به ازای هر نفر ۸۰ سانتی متر

مسعود رمضانی سرپرست معاونت توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران گفت: بدون در نظر گرفتن امکانات ارگان‌های مختلف غیر ورزشی که عمدتا در اختیار مردم قرار می‌گیرد، میانگین سرانه ورزشی در شهر‌های استان به ازای هر نفر ۸۰ سانتی متر و در روستا‌ها این عدد به ۶۰ سانتی متر می‌رسد.

وی افزود: طبق برنامه چهارم توسعه، سرانه ورزشی استاندارد که دستگاه‌های اجرایی باید برای وصول به آن همت کنند، یک متر تعیین شده است که در حال حاضر به نظر می‌رسد در مازندران ۲۰ سانتی متر با این مقدار فاصله دارد.

رمضانی افزود: فراهم ساختن امکانات و اتمام پروژه‌های نیمه تمام به بودجه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان احتیاج است که امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر مناسب و همت تمامی مسئولان استانی این اماکن در ۵ سال آینده به بهره برداری برسد.

سرپرست معاونت توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان گفت: توسعه عمران ورزشی بعد از پایان پروژه‌های نیمه کاره فعلی، به سمت ساخت سالن‌های تخصصی و مجموعه‌های ورزشی که با خوابگاه و امکانات رفاهی کامل برخوردار باشد، خواهد رفت تا به طور کلی هر رشته یک خانه تخصصی داشته باشد.

پروژه‌های ناتمام؛ روزگاری آرزو‌های خوش، اکنون یادگاری‌های تلخ

حکایت پروژه‌های نیمه تمام مختص مازندران نیست و همه استان‌های کشور زیاد و کم با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند، پروژه‌هایی که کلنگ افتتاح آن‌ها روزگاری با هزاران امید و آرزو بر زمین خورد و تکمیل آن‌ها به فراخور رابطه‌ها و بودجه‌های رسیده سرعت گرفته یا متوقف شده اند و اکنون یادگاری‌های آزار دهنده محسوب می‌شوند.

در یک دهه گذشته (۱۳۸۷-۱۳۹۷) پنج استاندار سکان مدیریت مازندران را در دست گرفته اند و هرکدام برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام وعده‌های منحصر به فردی داده اند، اگرچه اقداماتی در این راه صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد با خروجی رضایت بخشی همراه نبوده است.

از وعده‌های ابوطالب شفقت در جلسه ماهانه بخشداران مازندران در ابتدای سال ۱۳۸۷ مبنی برتکمیل بیش از هزار پروژه نیمه‌تمام مازندران که هیچگاه عملی نشد تا جدیدترین اظهار نظر احمد حسین زادگان در روز‌های پایانی سال ۹۷ که زمان پایان پروژه‌های ورزشی نیمه کاره استان را تا پایان سال ۹۸ اعلام کرد، هنوز در خاطر اذهان عمومی باقی مانده است.

غیر از نبود امکانات کافی در برخی شهرستان‌های مازندران به عنوان مثال جویبار که در پرورش جهان پهلوان در کشتی حرفی برای گفتن دارد، اما سالن کشتی به اندازه کافی ندارد، برخی پروژه‌های قدیمی و نیمه کاره از جمله استادیوم ورزشی شهید ناطق نوری در نور، زمین فوتبال آمل، استادیوم ورزشی ماهفروجک در استان وجود دارد که هرچند سال‌ها از آغاز ساخت آن‌ها می‌گذرد، اما هنوز به پایان نرسیده اند.

قول و قرار‌ها و وعده‌های مدیران و اولیای امور شاید در ذهن مردمی که حافظه تاریخی بلند مدت ندارد، گرد و غبار فراموشی به خود بگیرد، اما در عصری که تکنولوژی و ابر کامپیوتر‌ها آرشیو قدرتمندی از اطلاعات را تشکیل داده اند، هیچ سخن و شعاری پنهان نخواهد ماند.

۹۰ پروژه نیمه تمام ورزشی همچنان روی زمین مانده

مهدی باغبانیان رئیس اداره فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان مازندران با بیان اینکه تکمیل حدود ۹۰ پروژه ورزشی در مازندران در حال پیگیری است، گفت: از این تعداد سازه‌های نیمه ساخت، ۱۹ پروژه به تازگی آغاز شده اند و در مراحل اولیه قرار دارند، ۱۹ سالن هم به ۶۰ درصد آمادگی رسیده اند و ۵۲ پروژه دیگر به مرز اتمام ساخت رسیده اند که از جمله آن می‌توان به خانه کشتی تنکابن، زمین فوتبال در شهرستان نور و سالن ۴ هزار نفری در شهرستان ساری اشاره کرد که در نیمه اول سال جدید افتتاح خواهند شد.

وی افزود: در نیم دهه گذشته ۴۵ پروژه با مساحت ۱۰۵ هزار و ۳۵۷ متر مربع با بودجه‌ای معادل ۵۰۰ میلیارد ریال در استان بهره برداری شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

باغبانیان گفت: به طور کلی مازندران با ۴۸۹ اماکن ورزشی از لحاظ زیر ساخت ورزشی جزو ۵ استان برتر کشور است که با ساخت اماکن جدید یقینا امکانات بیشتری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

 

گزارش از حامد گلی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.